• Home
  • /Articole
  • /Cele 4 moduri de comunicare, sau cum vorbești pe înțelesul interlocutorului.
Cele 4 moduri de comunicare, sau cum vorbești pe înțelesul interlocutorului.

Cele 4 moduri de comunicare, sau cum vorbești pe înțelesul interlocutorului.

Dacă citești acest articol, înseamnă că ești înscris pe site, ai primit chestionarul, și știi deja cărui tip comportamental aparții.

Te întrebi de ce ar trebui să știi ce tip comportamental ești? Pentru că:

  • nu poți avea succes în relațiile cu ceilalți, dacă n-ai plătit mai inainte  prețul succesului față de tine însuți. spune “Stephen Covey
  • felul în care comunici este determinat de tipologia ta comportamentală.
  • felul în care decodifici informațiile primite, ține tot de tipul tău comportamental.
  • autocunoașterea este primul pas spre dobândirea Inteligenței Emoționale

Dar și mai interesant este faptul că așa cum tu ai propriul limbaj de comunicare, așa și ceilalți înțeleg corect mesajul doar dacă le vorbești pe limba lor.

Mi-a trebuit ceva timp să înțeleg asta, eu considerându-mă o persoană fără probleme de comunicare, mi s-a întâmplat să intru totuși, în situații în care realizam că undeva, ceva se întâmplă, că pur si simplu mesajul meu nu ajunge la interlocutor.

Dar ce este de fapt Tipologia Comportamentală?

De la filozofii Greciei antice precum Socrate, pentru care gandirea gravitează in jurul cunoașterii de sine, și care consideră că esențial pentru om este capacitatea de a intra în relație de dialog, la Hippocrate, care, pe baza trăsăturilor comportamentale a dezvoltat ceea ce cunoaștem ca Tipologia lui Hippocrate, sangvinic, coleric, flegmatic și melancolic, si continuând în epoca modernă cu cele 16 tipologii de personalitate identificate de fondatorul psihologiei analitice, elvețianul Carl Gustav Jung pe baza cărora s-a dezvoltat MBTI – Myers-Briggs Type Indicator, au existat în permanență preocupări îna determina care anume sunt acele filtre pe care toți le folosim atunci când suntem în situația de a transmite sau recepta informații, a relaționa cu ceilalți, sau a lua o decizie.

Concluzia la care s-a ajuns este că felul în care procesăm informația depinde de tipologia proprie comportamentală, de felul în care analizăm datele, de felul în care luam deciziile și de modul în care ne raportăm la ceilalți. Pentru ca una dintre cele mai frecvente surse de eroare, este de a pretinde să explici prin intermediul rațiunii, acțiuni dictate de influențe emoționale. Gustave le Bon (sociology francez)

Gandește-te cum ar fi să ai putere de convingere și influență asupra celorlalți, doar vorbind pe limba lor. Cum ar fi să știi ce, cand și cum să comunici, astfel încât să te faci înțeles din prima; cum ar fi să reușesti acolo unde alții au dat greș, numai pentru că înțelegi cum gândește interlocutorul.

Pentru asta este suficient să identifici tipologia celorlalți și să știi pe ce „butoane” să apeși în interacțiunea cu ei. Mai jos gasești câteva sfaturi legate de cum să faci asta.

Dacă ai in față un Expresiv, îl recunoști după energia pe care o are, este mereu entuziast, prietenos, sentimental, vorbareț si pus pe glume. El este de obicei sufletul petrecerii, dar în  același timp dezorganizat si nu respecta planul; întârzie mereu. Nu prea duce la bun sfârșit ce are de făcut, dar nu pentru că nu îi pasă, ci petru că așa este el; mereu în căutare de ceva nou. Dar dacă îl faci să se simtă în centrul atenției, îl lauzi și îi recunoști meritele, poți obține tot ce vrei de la el. Cuvântul de ordine pentru expresiv este Scena. Lasa-l să-și joace piesa așa cum vrea el, și neapărat aplaudă-l la sfarșit. În comunicarea cu el apelează la sentimente, lasă-i impresia că îi ești cel mai bun prieten, și poți obține tot ce vrei de la el, dar nu te aștepta să se țină de promisiune pe termen lung.

Directivul este dinamic și activ, are voință puternică, este nascut ca să conducă, este independent și mulțumit de sine, este horătât și încrezător. Caută soluții practice și este bun organizator.

În cazul în care ai de-a face cu un directiv, fii concis si la obiect; lasă-l să aibă dreptate, dă-i impresia că are totul sub control. S-ar putea câteodată să ți se pară dur, nu are ceva cu tine, ci asta este el, orientat spre rezultat, si din acest motiv cam nepasător în ceea ce privește sentimentele celorlalți. Și cum comportamentul care-l definește este controlul, lasă-l pe el să ia decizii. Îi place la nebunie asta. Când comunici cu el, fii scurt, concis și la obiectOricum el va avea impresia că decizia lui este cea bună.

Când cel din fața ta este profund și gânditor, serios și sensibil, ordonat, organizat, meticulous și perseverent, atunci ai de-a face cu un Analist. Îi plac schemele, graficele și simbolurile; stă și analizează o problemă pe toate fețele, ia greu deciziile, dar găsește soluții creatoare.

Să știi ca tergiversează lucrurile, dar asta numai pentru că are nevoie de timp pentru a analiza toate variantele și soluțiile posibile. Are o proastă imagine de sine, si de aceea, paradoxal, are pretenții nerealiste de la ceilalți.

Dacă ai de-a face cu un analist, lasă-i timp și spațiu suficient pentru că asta îi place, să poată analiza totul în detaliu, să gasească probleme chiar și acolo unde nu sunt, pentru a le putea rezolva conștiincios. Când comunici cu un analist, nu te aștepta să-ți raspundă imediat; lasă-i timp sa digere informația, și sigur îți va răspunde după ce analizează toate variantele.

Pe Precaut îl recunoști după personalitatea sobră, este impasibil, liniștit și relaxat; își ascunde emoțiile și pare bun la toate. Într-un mediu de lucru evită conflictele, este un bun organizator, are abilități administrative, și găsește soluția simplă. Ca să te înțelegi bine cu un precaut, trebuie să-i dai senzația de siguranță. Nu-i plac surprizele și nu-i cere să fie spontan; nu-l angrena niciodată într-o activitate care presupune rapiditate și aventură, nu este capabil de așa ceva. Să nu te aștepți sau să nu ceri entuziasm din partea unui precaut. Manifestările lui sunt mai degrabă nehotărâte și este încăpățânat. Pentru a-i capta atenția, lasă-i sentimentul că ceea ce-i ceri nu-l scoate din zona lui de siguranță, ăsta-i punctul lui sensibil: nevoia de siguranță.

A fost doar o trecere in revista a principalelor caracteristici ale fiecărui tip comportamental în parte, dar important pentru tine este să începi să le identifici după elementele pe care ți le-am dat.

Te invit să experimentezi și te aștept cu păreri.

Te rog să ne împartașești rezultatele la care ai ajuns, printr-un comentariu pe site.

Și nu uita; te aștept aici, ca întotdeauna, cu bucuria de a-ți fi de ajutor.

Pe curând,

Aurora

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*